Recents in Beach

permainan tradisional jepun @ kendama


hari ni budoxe pergi jalan2 di summer mall jumpa ni..
dah lama nak beli sebenarnya tapi selalu lupa


namanya kendama. sejenis permainan tradisional jepun. 
batang kayu utama kendama dipanggil ken (). mempunyai hujung yang agak tajam dan bahagian bawah sebagai tempat memegang

bebola kayu kendama pula dipanggil tama (). bebola tersebut diikat dengan tali pada batang kayu. ia juga mempunyai lubang kecil pada permukaannya. 

ini lah sedikit sebanyak pengenalan tentang permainan ini.


klik gambar diatas untuk melihat cara permainan kendama.

sekian untuk kali ini~




Post a Comment

4 Comments

Dayang Deno said…
Wahh... biasa tengok alat permainan ni kat citer doraemon.. hihi..

p/s: nak art trade ngan budoxe .. heee... dah siap dah :)

link : http://www.dayangdeno.com/2014/08/art-trade-with-budoxe-lee-part3.html
budoxe said…
Wah bestnya. Nanti budoxe reply
Unknown said…
pernah main kat sekolah dulu sebab kelab jepun..hehe
budoxe said…
wah. mesti terer main kan ni